Wachttijden
Update 09-09-2024: 
Na een lange aanname stop kunnen we nu weer aanmeldingen aannemen. Naar verwachting is de 
wachttijd 6-8 weken tot aan intake. Vanaf de intake is er geen wachtlijst meer. 
Wachtlijsten zijn dynamisch; het ene moment duurt het heel lang en door uitstroom of andere omstandigheden kan het opeens sneller gaan. 
We doen er in ieder geval alles aan om de wachttijd zo kort mogelijk te houden. 

Verzekerde zorg
Om in aanmerking te komen voor vergoeding via de zorgverzekeraar is het volgende nodig:
– Een verwijzing van de huisarts;
– Een zorgvraagtype, welke vastgesteld wordt tijdens de intake. 
– Een DSM V classificatie, welke vastgesteld wordt tijdens de intake.

Onverzekerde zorg 
Als er uit de intake blijkt dat er geen sprake is van een zorgvraagtype, dan wel van een DSM V classificatie mag de zorg niet onder de verzekerde zorg vallen. Bestaat er desondanks wel een hulpvraag, dan vallen de gesprekken onder de onverzekerde zorg. Voorbeelden hiervan zijn burn out klachten of partner relatie problemen. Het tarief voor deze gesprekken is door de Nederlandse Zorg Autoriteit (Nza) vastgesteld op €124,16 per uur. 

Afgesloten contracten in 2024
Vanaf 2024 heb ik contracten afgesloten met Zilveren Kruis (en de labels FBTO, De Friesland, Interpolis, de christelijke en Ziezo) CZ (en de labels CZ direct, Just, Nationale Nederlanden en OHRA), DSW (en labels InTwente, Stad Holland en SZVK), Menzis (en de labels Anderzorg, Hema en VinkVink) en ASR.
 
Verzekerd bij VGZ of ONVZ?

In 2024 is het mogelijk voor mijn praktijk om rechtstreeks te declareren bij VGZ en ONVZ. Dit betekent dat de uitleg onder “ongecontracteerde zorg” niet voor jou opgaat. Je kunt je middels een verwijzing laten aanmelden en met jouw expliciete toestemming regel ik de facturen verder met VGZ of ONVZ zelf. Daar heb je dan geen omkijken meer naar. Desondanks deze regeling kost het wel nog altijd je eigen risico.

Ongecontracteerde zorg
Just Be psychologie biedt voor de overige verzekerden ongecontracteerde zorg. Dat wil zeggen dat de factuur van de behandeling rechtstreeks aan jou gericht wordt. Binnen 14 dagen betaal je de factuur 100% aan de praktijk. Vervolgens dien je zelf de gekregen factuur in bij je zorgverzekeraar. De zorgverzekering zal dan een (groot) gedeelte van de factuur vergoeden.
Hoe hoog het percentage van vergoeding is, is geheel afhankelijk van de afgesloten basispolis. Het is dan ook aan te raden vooraf met je zorgverzekeraar te overleggen welk percentage ze vergoeden. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. 
Wil je meer weten over hoe ongecontracteerde zorg werkt, kun je ook kijken op de website van de contractvrije psycholoog.

Eigen risico
Belangrijk om te weten, is dat psychologische zorg onder het eigen risico valt. Ongeacht bij welke psycholoog of GGZ instelling je in behandeling gaat, je eigen risico wordt als eerste aangesproken.

Tarieven
De tarieven voor verzekerde zorg worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (Nza). Deze tarieven zijn verplicht om te hanteren. 
Een kort overzicht van deze tarieven zijn:

Soort consultDuur consultTarief 
Diagnostiek 60 minuten€183,44
Behandeling 45 minuten

€135,89

Behandeling 60 minuten€161,46

Voor een volledig overzicht van alle tarieven behorende bij een GZ psycholoog, zie ook: Tarieven ZPM 2024 GZ psychologen

Zorgprestatiemodel

Vanaf 2022 is er een nieuw bekostigingssysteem ingevoerd, namelijk het zorgprestatiemodel. In dit nieuwe model wordt alleen nog de directe tijd in rekening gebracht. Dat wil zeggen: alleen de tijd van de gesprekken, maar ook de tijd van tussentijds telefonisch contact of contact via de mail. Dit staat ook altijd gespecificeerd op de factuur. 

Een geplande afspraak annuleren 
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een geplande afspraak niet kan doorgaan. Wanneer dit het geval is, laat dit minimaal 24 uur vantevoren weten. Afspraken die binnen 24 uur afgezegd worden, om welke reden dan ook, worden deels in rekening gebracht. Hiervoor staat een tarief van €50,-. Deze kosten kunnen niet ingediend worden bij de zorgverzekeraar en zijn dus voor eigen rekening.

 

Aanmelden
Via je huisarts kun je verwezen worden naar de praktijk. Deze verwijzing is noodzakelijk om de behandeling onder de verzekerde zorg te laten vallen. Soms geeft de huisarts ook de verwijzing aan jou als client mee. Deze verwijzing mag je dan gebruiken om jezelf aan te melden bij de praktijk. 

Openingstijden 
Maandag, dinsdag en donderdag ochtend is de praktijk geopend tot 12.30 uur. Op woensdag is de praktijk geopend vanaf 9 uur tot 20.30 uur. Op vrijdag is de praktijk gesloten. 

Contact tijdens kantoortijden
Je kunt op verschillende wijzen contact opnemen met de praktijk. Je kunt telefonisch contact opnemen (06-38324827). Tijdens afspraken ben ik uiteraard niet bereikbaar en dan is het mogelijk om een voicemailbericht achter te laten. Ik zal mijn best doen om zo snel mogelijk terug contact op te nemen. Ook ben ik bereikbaar via het berichtenplatform Signal. Dit is een gratis service en werkt hetzelfde als het bekende Whatsapp.  
Een andere manier om contact op te nemen is per mail, namelijk info@justbepsychologie.nl of om het contactformulier op deze website in te vullen. 
Aangezien ik niet hele dagen aanwezig ben op de praktijk kan het soms even duren voordat ik contact opneem.

Contact buiten kantoortijden  
Buiten kantoortijden ben ik in principe niet bereikbaar (na 17.30 uur). Mocht het dan toch nodig zijn om contact te hebben met een hulpverlener kan er contact opgenomen met de huisartsenpost (Regio Heerlen 045-5778844). Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld de Luisterlijn te bellen (088-0767000) of 113 (0800-0113). 

Contact tijdens vakanties
Vakanties zullen worden aangegeven op de website en via de afwezigheidsmelding van de mail. Ook zal de voicemail gewijzigd worden. Voor nieuwe aanmeldingen wordt zo snel mogelijk na de vakantie contact opgenomen. Ben je reeds in behandeling, dan spreek ik met je af of er tijdens de vakantie waarneming geregeld dient te worden. Er wordt samengewerkt met een andere psychologenpraktijk om elkaars waarneming te waarborgen. 

Nog vragen?

Er staat veel informatie beschreven en soms kan dat wat veel zijn. Aarzel niet om contact op te nemen en je vragen alsnog te stellen. Ik zal mijn best doen je vragen zo goed en zo duidelijk mogen te beantwoorden.